Pro někoho znamená dosažení greenu úlevu, že může dokončit jamku už jen s putterem, někomu se začnou třást ruce v obavě před trojputtem nebo před selháním v případě neproměněného krátkého puttu. Proto věnuji při trénincích Psychologie golfu puttování velkou pozornost.

Vybudování mentální síly a odolnosti na greenu vám dá velkou konkurenční výhodu. Berte hru na greenu jako výzvu! Vždyť tady máte konečně možnost rozehranou jamku dokončit a zaskórovat. Jen si spočítejte, že zlepšení puttování o 10% znamená pro rekreačního hráče zlepšení o tři a půl rány na kolo.

To nejlepší na začátek. Jděte na green s odhodláním, že tady docílíte skvělého výsledku. Že je to fráze? Nabízím vám ověřenou cestu ke zlepšení. Můžete ji ignorovat, můžete ji kritizovat nebo ji můžete vyzkoušet. Je to vaše rozhodnutí. Efekt se neprojeví po prvním nebo druhém puttu. Dejte tomu pár týdnů a vyplatí se vám to.

Zeptáte-li se dobrých hráčů, kdy puttovali nejlépe, odpovědí, že vlastně ani neví. Nejlépe totiž puttujete, když hrajete jen tak mimochodem, vše jde přirozeně samo a s výsledky svých puttů jste spokojeni, i když to třeba nedopadlo úplně podle představ.

Nenásilnému  puttování pomáhá tzv. preshot routine. Všechny činnosti, které patří do přípravy puttování, začleňte do svého pravidelného předúderového rituálu, a to jak čtení greenu, představu, vizualizaci puttu, určení směrového bodu, na který budete mířit, pocitové určení síly puttu včetně cvičného švihu i zaujetí postoje.

Z jakého důvodu je důležité před každým puttem provádět stále stejný proces? Je to jako pilotův checklist před startem letadla. Když budete tento rituál pravidelně opakovat, zbavíte se stresu, protože víte, že jste nic nezanedbali a v daný okamžik už nelze udělat nic navíc.

Soustředění na proces předúderového rituálu vás zabaví, zastaví případné nežádoucí myšlenky a zabrání obavám o možný výsledek puttu.

Při čtení greenu dejte na svoji intuici, na první dojem. Jak to vidíte napoprvé, tak to také bude. Nakreslete si pomyslnou čáru, kudy bude míček cestovat, a věřte, že máte zaměřeno správně.

Při tréninku se naučte vnímat délku puttů pomocí svých pocitů. Pro správné určení délky se nedá nic exaktně změřit. Zkuste trénovat putty se zavřenýma očima. Zpočátku to možná nepůjde, ale chvilku vydržte. Budete lépe vnímat, kam míček doběhne. Odhadněte, zda byl delší nebo kratší než ten předtím, a teprve pak otevřete oči.

Když před vámi puttuje někdo z podobné pozice, využijte toho, sledujte sílu puttu a podobně zahrajte svůj putt. Stačí opravdu jen pocitem, třeba že váš putt má být jen o malinko slabší než spoluhráčův.

Člověk je tvor zvídavý, zvláště když se chce přesvědčit, zda výsledek jeho činnosti odpovídá původní představě. Častou chybou při puttování je proto ohlédnutí za míčkem pomalu ještě dřív než do něj udeříme. Předčasné otočení hlavy neodvratně znamená, že putt nebude dobrý. Rada je jednoduchá – před puttem si sami sobě přikažte, že úspěch či neúspěch puttu vám sdělí reakce vašich spoluhráčů.

Hrajte každý putt zcela nezávisle na ostatních úderech.  Přistupujte k puttům stejně, ať již se vám dosud dařilo nebo vám to tam dnes prostě nepadá.

A závěrem rada pro ty, kterým se začnou třást ruce, když mají proměnit krátký putt. Nedívejte se na míček, ale do jamky (platí to pro krátké putty, kde do jamky vidíte periferně a nemusíte pootočit hlavu, a také pouze pro putty na rovném greenu, kde nemusíte nadehrávat). Chce to trochu procvičit na putting greenu, ale ruce vás krásně navedou přímo na střed jamky.

Více informací o tom, jak zlepšit puttování, najdete v Emailovém flightu, který běží v rámci projektu Psychologie golfu.