Šampion Masters Sergio Garcia zdržel hru na poslední jamce finálového kola BMW Championship o téměř půl hodiny, když se tvrdohlavě snažil získat beztrestnou úlevu ve vodní překážce. Celý průběh oné až komické ságy rozdělil experty i veřejnost na dva tábory. Který má pravdu?

Garcia je podvodník! Ne, Garcia udělal přesně to, co mu pravidla dovolují, využil je a ničeho špatného se nedopustil. V různých variantách se fanoušci na internetu dohadují, jestli všechno bylo a nebylo v pořádku. Co se vlastně stalo, je už popsáno v mnoha článcích. Garcia byl na hraně postupu na závěrečný Tour Championship a snažil se neztratit ránu, která by ho mohla z první třicítky FedEx Cupu na poslední chvíli vyřadit. Poté, co poslal druhou ránu do potoka před greenem (asi nemá cenu spekulovat, proč si nepřihrál před vodu a na green nešel až bezpečnou třetí ranou), a protože drop s trestnou ranou by znamenal nepříjemný úder z husté trávy přes potok na tvrdý green a velmi pravděpodobné bogey, snažil se vymyslet jinou variantu.

Přivolanému rozhodčímu řekl, že by zahrál ránu přímo z překážky směrem nazpátek do kamene, u kterého míček ležel, a pokusil by se ho odrazem dostat někam na green nebo za něj ve stylu ran do zídky u slavné „Road Hole“ v St Andrews. V takové ráně mu ale v „prošvihu“ vadila tribuna. Po sáhodlouhých diskuzích mu nakonec rozhodčí beztrestný drop povolil, Garcia dvakrát spouštěl míč (samozřejmě uvnitř vodní překážky), který mu odskakoval směrem k jamce (což byl nepochybně jeho úmysl), pak ho umístil na nejbližší možné místo, kde míček zůstal sedět, a mohl zahrát čip přes green pod další tribunu. Odtamtud si opět dropnul, solidně si přihrál a par zachránil. Bylo opravdu všechno v pořádku?

Sergio Garcia (Foto: GettyImages)
Pojďme si krátce rozebrat, co je Garciovi vyčítáno. Za prvé zdržení hry. To je argument, který zřejmě neobstojí – Garcia měl vedle sebe po celou dobu rozhodčího, vysvětlil mu svůj názor a rozhodčí mohl rozhodnout hned. Pokud se s někým ještě radil vysílačkou nebo si s Garciou vysvětloval nějaké nejasnosti, není to asi úplně hráčův problém. Ano, celé to trvalo nepřiměřeně dlouho a hráči za ním na to asi trochu doplatili, ale Garcia v tomto ohledu nic neporušil. Bylo potřeba projít celou procedurou – dropování atd. – a to není Garciova vina. Někteří fanoušci si myslí, že poškodil Phila Mickelsona, který hrál s ním a musel celou dobu čekat, ale ten s úsměvem prohlásil, že takhle se asi cítí všichni, kteří naopak hrají s ním – v narážce na mnoho situací, kdy se on dostal se svou ranou mimo výseč.
Za druhé se mluví o tom, že Garcia neměl mít možnost využít „nepohyblivé závady“, když byl míč ve vodní překážce. Pokud by mu v ráně vadil třeba rozstřikovač vody nebo něco podobného, skutečně by úlevu nedostal. Jenže tribuny jsou tak zvané dočasně nepohyblivé závady a rozhodčí postupovali správně podle daných pravidel – stejně jako Garcia.
Jenže za třetí je tu problematika oné zamýšlené rány a tam už se podle mého názoru dostáváme silně do „šedé oblasti“. Je totiž velmi sporné, zda by onu ránu o kámen Garcia skutečně hrál, pokud by předem nepočítal s tím, že mu tribuna bude ve švihu vadit. V ruchových mikrofonech bylo dobře slyšet, že na otázku rozhodčího, zda by takovou ránu opravdu hrál, odpověděl: Ve středu určitě…Jenže nebyla středa, bylo nedělní finálové kolo. Na tohle si asi musí každý udělat názor opravdu sám – na to, zda je Garciovo svědomí opravdu čisté…
No a ironií na závěr je, že se po dohrání turnaje spočítalo, že by Garciovi do první třicítky FedEx Cupu stačilo i bogey – což on samozřejmě nemohl vědět. Takže byla vlastně celá eskapáda zcela zbytečná...