Štěstí přeje připraveným, říká se. Golfisté mohou jen souhlasit, protože ti, co se připraví během zimy na novou sezónu, vyběhnou na jaře plní síly a sebevědomí pokořit další mety svého golfového umění. Zimní spáči pak budou během jara dohánět to, co přes zimu zapomněli, aby se na podzim dostali na úroveň, na které končili minulou sezónu.

Ano, štěstí skutečně přeje připraveným, a tak se vyplatí mít zadní vrátka. Když se daří, drajvy padají do středu fairwaye, přihrávky na green a putty do jamky, může říct každý, že golf je vlastně děsně jednoduchý. Ale uhrát dobrý výsledek, když to dře, to je výkon hodný mistra. Mistr je mistrem proto, že je vždy připraven na situace, ve kterých běžný hráč rezignuje na výsledek, cholerik hází holemi a flegmatik popáté vykopává míček ze stejného místa v hlubokém roughu.

Říkám tomu plán B, ale není to nic jiného než příprava na různé situace, do kterých se můžete při golfu dostat. Když se do té situace dostanete, prostě jen vytáhnete plán B a víte, co máte dělat. Bez emocí, s klidem, aniž by to mělo velký vliv na vaši hru.

Zimní období, když počasí nedovolí vyrazit na hřiště, je vhodný čas na přípravu. Její součástí může být hledání toho, co vám nejvíce pomáhá, když se nedaří. Někomu stačí prosté prodýchání se, uvolnění mysli a protažení těla, další může využít meditaci, někdo potřebuje složitější akce, aby se vrátil zpět k příjemnému rozpoložení a k dobré hře.

Víte, že při golfu jste zaměstnáni přípravou na rány a jejich odehráním pouze 10% času. Hrajete-li špatně, máte tendenci těch zbývajících 90% trávit tím, co byste dělat neměli, pokud váš špatný výkon nemá pokračovat: rozborem chyb, snahou okamžitě změnit techniku švihu, myšlenkami na to, co se stane, když takhle špatně budete hrát dál. A je tu opět plán B. Mějte předem připravené, jak budete v uvedených 90% doby strávené čekáním mezi ranami relaxovat.

Spousta hráčů se v této době baví se svými spoluhráči. Navzájem si hodnotí odehrané rány, ty dobré i ty nepovedené. Poměřují délku drajvů, počty greenů v regulaci a nadávají, když míček zahodí do vody nebo do bunkeru. Ani to nemá nejlepší vliv na hru.

Na hráče, kteří opravdu odpočívají, narazím jen občas. Těší se pobytem v přírodě, zelenou trávou a tím, že mají možnost být na golfu. Užívají si těch 90% času, který mají na relaxaci, aby se o to víc dokázali koncentrovat v 10% času, kdy musí podat výkon a odehrát ránu. Navíc jsou dobře připraveni a přesně vědí, co během odehrání rány mají dělat. Automaticky provádějí předúderový rituál. Připravit se na momenty, kdy se daří méně, automaticky vědět, co v dané situaci dělat a také to umět na hřišti ve správný okamžik použít, to je můj plán B.

A plán A? Sehnat originální, prostě „áčkový“ dárek na Vánoce. Není to zvláště pro golfisty poslední dobou čím dál tím těžší? Když hovořím s hráči o jejich snech, prakticky všichni se chtějí zlepšit, v tom panuje mezi golfisty shoda. A tak bych si dovolil Vám nabídnout řešení, jak zlepšení hry darovat: ve formě dárkové poukázky na trénink Psychologie golfu. Napište si o ni na tomas@psychologie-golfu.cz, pošlu vám ji obratem třeba na Štědrý den. Podrobnosti najdete na www.psychologie-golfu.cz. Nezapomeňte, že do Vánoc zbývá již jen pár dní!